Köpvillkor

Service, support och garanti

Följande gäller när du som konsument gör en beställning av symaskin i vår webshop. Vi står för frakten vid garantiärenden. Support ges på plats hos oss i butiken eller via telefon och mail. Vid garantireparationer ska symaskinen förpackas mycket väl och skickas till oss. Kontakta oss för att få en kostnadsfri fraktsedel mailad till dig. Spara alltid originalemballaget för att kunna packa och skicka maskinen tryggt och säkert. Vi står ej för skador som uppkommit på grund av bristande packning. Den service som beskrivits här gäller i fem år från och med inköpsdatum. Giltiga kvitton erfordras. Fri frakt för garantiärenden gäller paket upp till 20 kg.


Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Vi följer Personuppgiftslagen (PUL). När du, som är privatperson, registrerat dig och gjort din beställning, godkänner du också att vi lagrar och använder dina personuppgifter i vår verksamhet för att på bästa sätt kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi skyddar dina uppgifter enligt PUL, och du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar. Vi lämnar ej ut kunduppgifter till tredje part för reklam. När du köper en symaskin eller strykpress med 5 års garanti från Janome, Babylock eller Elna lämnas dina uppgifter endast för garantiregistrering av din maskin hos vår leverantör, vilka i sin tur har god integritetspolicy.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU-rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


Beställning

Kunder som handlar i vår webshop måste ha fyllt 18 år. Macgivery Symaskinsspecialisten accepterar enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år. Detta är ett skydd både för konsument och butik. Självklart går det bra att beställa en maskin eller produkt som sedan ges i present till person under 18 år, men själva beställningen måste göras av myndig person. Macgivery Symaskinsspecialisten förbehåller sig rätten att i enskilda fall neka eller ändra en beställning där felaktiga personuppgifter angetts eller om kund visar sig ha betalningsanmärkningar.Falska beställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada måste vi kräva skadestånd.


Betalning och leverans

När varor placerats i varukorgen går du till kassan, där framgår vilket betalningssätt som gäller, om priserna är inklusive eller exklusive moms samt vilken momssats som i givet fall gäller. Leverans kommer att ske omgående såvida varan ej är restnoterad på vårt lager. Kontakta oss om du har frågor angående en produkt så hjälper vi dig: info@macgivery.se 08-37 66 11 / 070-421 79 54

Utöver priset kan fraktkostnader tillkomma. Dessa finns i så fall angivna i webshopens kassa. Vi skickar alltid fraktfritt på beställningar över 1000:-  Normalt tillkommer inga ytterligare avgifter, men om så är fallet kommer det klart framgå under beställningsprocessen.

I webshopen kan varor eventuellt vara markerade med leveransindikering. Vi förbehåller oss rätten att restnotera produkter som tillfälligt är slut på lagret när vi väntar ny leverans inom rimligt tidsintervall. Alternativt stryka ej levererbar vara från din order med prisavdrag för densamma. Önskar du beställa annan, likvärdig vara, är detta att betrakta som en ny order. Om du önskar avbeställa en vara på grund av dröjsmål med leveransen, är detta möjligt att göra fram till dess att varan effektuerats, dvs faktura eller frakthandling har skapats.

När du gör din beställning framgår det i kassan vilket leveranssätt, som gäller. Det är ditt ansvar att se till att adressen, som du angett vid beställningstillfället, är korrekt. Leverans sker i huvudsak inom Sverige, om inte annat är överenskommet. Leverans kan också göras inom Skandinavien enligt överenskommelse med kundtjänst och med tillkommande transport- och fraktkostnad efter givna förutsättningar. Kontakta kundtjänst för sådan beställning och överenskommelse.


Ej upphämtad försändelse

Det är beställarens ansvar att hämta upp försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar upp ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då behöva debitera dig en summa för frakt och administrativa kostnader.


Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken nedan för information om ångerrätt.


Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Privatpersoner har ångerrätt, se under rubriken ”Ångerrätt”. 


Ångerrätt

Enligt Distansavtalslagen har du som privatperson rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om det pris, som du sammanlagt ska betala understiger 400 kr. Du har heller inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydligt personlig prägel. Det är heller ingen ångerrätt på dataprogram. Observera att det enligt lag är du som ska betala för returfraktkostnaderna och enligt lag kan komma att betala för en varas värdeminskning i den mån den beror på att du hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Ångerfristen börjar löpa den dag du mottagit varan. Om du beställt flera varor eller varan du beställt består av flera delar, börjar ångerfristen löpa när du mottagit sista varan respektive den sista delen av varan. Om du ångrar köpet måste varan återlämnas oanvänd, i oskadat skick och med obruten förpackning/försegling/teknisk plombering.

Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du via mail kontakta oss och delge dina uppgifter, ditt kundnummer och aktuell produktinformation. Du kommer få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan.

Efter mottagandet av den återsända varan kommer köpesumman att återbetalas till dig inom 14 dagar räknat från dagen då vi mottog meddelandet om ångerrätt.


Demo-produkter och begagnade maskiner

Demo-maskiner och begagnade symaskiner återköps aldrig och byts vanligtvis ej in då de är sålda med kraftigt nedsatta priser. 


Reklamationer och återköp i vissa fall

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Kontakta oss via mail för att komma tillrätta med ev fel.

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Det gäller för såväl privatpersoner som företag, att den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i likadan förpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.

Du ska reklamera genom att kontakta vår kundtjänst via mail där du får vägledning i tillvägagångssätt.

Om vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid, återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt skickade varan.

Kompatibilitetsproblem förekommer ibland mellan olika produkter. Vi rekommenderar dig därför att ta reda på så mycket som möjligt innan du gör din beställning för att undvika onödiga kostnader. 


Tryckfel

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i de tryckta villkoren vid konstaterat behov och tryckt produktinformation om fel upptäckts. De villkor som är gällande är de som finns då du genomför ditt köp och godkänner rådande villkor, med reservation för eventuella tryckfel och oförutsedda förändringar från våra underleverantörer.


Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständigheter som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande omständigheter anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar genomförande av avtal: eldsvåda, krig, jordbävning, terrorattack, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varubrist, brist på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad. Har omständighet pågått längre än 2 månader har båda parter rätt att häva köpet med omedelbar verkan.


Tvist och tillämplig lag

Eventuella tvister ska i första hand lösas i samförstånd med vår kundtjänst. Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vår policy är att alltid följa ARN:s rekommendationer. Eventuell tvist mellan företag avgörs av allmän domstol. Vi vill i möjligaste mån alltid tillmötesgå kunds önskan så långt denna kan anses skälig och rimlig enligt gällande villkor.